Fortsätt till huvudinnehåll

Trogen hustru sökes - Robert Goolrick

Den rike änklingen Ralph Truitt bor i en ogästvänlig del av Wisconsin och styr med järnhand hela bygden. Efter att ha levt ensam i tjugo år annonserade han i dagstidningen efter en trogen hustru. I Chicago läser Catherine Land tidningen och nappar på annonsen. De inleder en brevväxling och efter en tid tar Catherine tåget till byn som bär hennes blivande mans namn - Truitt, Wisconsin. Hon anländer mitt i en snöstorm. Innan tåget åker i på perrongen tar hon av sig sin vackra röda sammetsklänning, kastar ut den genom fönstret och tar på sig en enkel svart klänning i stället. Cathrine har en plan - hon ska gifta sig rikt och sedan se till att hon själv blir en förmögen änka. När Ralph Truitt ser Cathrine för första gången inser han att det inte är kvinnan på fotot som medföljt breven, den här kvinnan är betydligt vackrare. Han som inte var ute efter en vacker hustru, utan en enkel, redbar och trogen fru, inser att han blivit förd bakom ljuset. Men Cathrine är inte den enda som har dolda planer, Ralph vill hitta och få hem sin son - med sin nya hustru som lockbete.

Trogen hustru sökes (A Reliable Wife) är en märklig roman och det tar en stund innan den får mig i sitt grepp,men sedan är jag fast. Märklig eftersom jag inte blir riktigt klok på den. Jag tror att det beror på stilen den är skriven i. Goolrick har ett distanserat språk samtidigt som han beskriver karaktärernas djupaste känslor. Han beskriver Truitts desperata längtan efter mänsklig värme - hur han fantiserar om alla andras sexliv och sedan hans omättlighet när han väl tar/får det han vill ha, han beskriver Cathrines känsla av utanförskap och saknad efter mening och sammanhang, men han beskriver det som en kirurg beskriver organ. Han konstaterar, uttrycker sig mycket noggrant, avväger varje ord.
Robert Goolrick
Jag gillar hur Goolrick matar oss läsare små pusselbitar hela tiden, vi får aldrig helt och hållet lära känna Truitt, Cathrine och de andra även om vi hela tiden tror oss känna dem. Det kommer nya vändningar, hemligheter förs upp i ljuset och karaktärerna handlar oförutsätt. Den är grymt spännande och i slutet av boken håller jag den så hårt att knogarna vitnar.
Berättelsen utspelar sig 1907 - 08 och ger oss även en bild av det hårda livet den tiden och hur kylan och mörkret påverkar Wisconsins invånare (- kanske något överdrivet...)Lite roligt är det att den utspelar sig i svenskbyggder och det förekommer en del referenser till svenska invandrare. Kyla och känslokyla är definitivt ett tema i boken. Författarens språk speglar temat skickligt. Förlåtelse och kärlek är andra teman.
Trogen hustru sökes har inte kommit ut på svenska ännu (den ges ut i början av september), men om ni vill läsa mer om boken har jag hittat några engelskspråkiga bloggar ni kan ta en titt i, nämligen Booking Mama, S. Krishnas Books och My friend Amy.

Köp boken på Bokia, Adlibris eller Bokus

Kommentarer

Cecilia sa…
ang den gömda skatten: Tycker jag absolut att du ska göra. Du kommer inte bli besviken!

Jag rekommenderar alla äventyr med Dirk Pitt och Kurt Austin =)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t