Fortsätt till huvudinnehåll

Paganinikontraktet - Lars Kepler

Paganini var en kompositör och violinist som skrev så svåra och snabba stycken att de ansågs som omöjliga att spela. Det uppstod en myt kring honom att han hade sålt sin själ till Djävulen för att kunna spela så skickligt som han gjorde.
I Paganinikontraktet får vi åter göra bekantskap med den mjuke, men ändå macho, kriminalkommissarie Joona Linna som med sin intuition och envishet lyckas driva två förmodade olycksfall som misstänkta mordfall. Det är dels den framgångsrike Carl Palmcrona som hittas hängd i sin våning på Östermalm i ett förmodat självmord och dels en död kvinna som hittas i en fritidsbåt i Stockholms skärgård. Carl Palmcrona är generaldirektör för ISP, Inspektionen för Strategiska Produkter, och den som har sista ordet gällande Sveriges vapenexporter. Viola Fernandez som hittas död i båten begav sig ut till havs med sin syster Penelope Fernandez, ordförande för Svenska freds- och skiljedomsföreningen, och dennes sambo Björn. Viola har drunknat i havsvatten men hennes kläder är torra och hon hittas i sittande ställning. Penelope och Björn är försvunna.
SÄPO intresserar sig för fallet med den försvunna Penelope och Björn då de misstänker dem för att vara vänsterterrorister. Joona får inte längre agera förundersökningsledare utan utredningen leds i stället av den älvliknande, 25-åriga Saga Bauer.

Makarna Ahndoril, som ligger bakom pseudonymen Kepler, har återigen skrivit en deckare i högt tempo, även om denna är lite mindre otäck än Hypnotisören. Det tar mig lite längre tid att komma in i den här boken, handlingen byggs långsamt upp och de är i vissa avsnitt ganska detaljerade i sitt berättande. För mig är det också en ny värld att lära känna; detta med svensk vapenhandel (och internationell för den delen), även om jag förstår att det söker sig diverse skumma och hänsynslösa personer till det området.
Till skillnad från många andra deckarförfattare bekantar man sig som läsare inte med så många personer i utredningsteam med mera. Det skymtar visserligen förbi ett antal människor i förbifarten men de vi får lära känna närmare är Joona och Saga. Även om Joona Linna är en ganska stereotypisk karaktär kan jag inte låta bli att tycka om honom, han är lugn, trygg, tuff och samtidigt känslig och intuitiv. Saga är en ung kvinna som försöker hitta en plats i den manligt dominerade värld hon befinner sig. Jag har lite svårt att få grepp på henne som person, dels så har hon -sitt älvlika utseende till trots - drag av Modesty Blaise, å andra sidan framstår hon tidvis som en gnällig barnrumpa som står bredvid sina äldre manliga kollegor och trumpet skriker "Det är min utredning". Avsnittet där SÄPO ska storma extremistgruppen Brigaden är fullkomligt patetisk och så full av sterotyper att den borde ha raderats helt och hållet i manuset. För mig förstörde det avsnittet faktiskt ganska mycket av läsningen. De hade också kunnat stryka delen där Penelope och Björn träffar den märklige före detta programledaren - gav ingenting till historien, rörde bara till det hela.
Den karaktär som jag tycker bäst om är Penelope Fernandez som har en nästan övernaturlig överlevnadsförmåga/instinkt och ändå känns som en verklig människa. Man skulle kunna stöta på en sådan person i verkliga livet. Här beskriver Kepler en person som mitt i sin sårbarhet och rädsla agerar och kontrollerar sitt eget liv.
På det stora hela tyckte jag rätt bra om den här boken, vill man ha en bok att sträckläsa och bli underhållen av så är det här absolut ett bra alternativ (men jag tyckte bättre om Hypnotisören). Jag skulle inte nämna den som en favoritdeckare, men om någon frågar efter en spännande bok så blir det här ett tips.

Andra som bloggat om Paganinikontraktet är Bokhora, Bokbrus och Erikas bokprat.

Boken är utgiven av Albert Bonnier Förlag och kan köpas på Bokus och Adlibris

Kommentarer

Har precis också läst ut och recenserat. Tyckte delvis som dig, men vi har lite olika infallsvinklar.

http://www.thebookpond.se/index.php?q=/2011/11/paganini-naninaninana.html

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t