Fortsätt till huvudinnehåll

Porto Francos väktare - Ann Rosman

Porto Francos väktare är den andra boken av Ann Rosman som jag lyssnar på, återigen är Mirja Turestedt uppläsare och hon gör ett superjobb. Himla behaglig att lyssna på och verkar även kunna holländska. Det är en del holländsk dialog och uttryck i boken  och det låter, i alla fall i mina okunniga öron, som att hon har ett bra uttal.

Det här är Rosmans tredje bok om kriminalinspektör Karin Adler och hennes kollegor. Det görs ett fynd i Gamle mossen på Klöverön, belägen utanför Marstrand. En forskare som skulle ta ett prov av mossen får med sig ett mänskligt öra i provröret. Karin och hennes team kallas dit och man gräver fram en kvinna och ett nyfött spädbarn. Kvinnan är uppenbart bragd om livet. Ganska snart kan rättsläkaren konstatera att kvinnan och barnet har legat där sedan början/mitten av 1800-talet och utredningen avslutas. Karin har dock svårt att släppa tanken på de två, vilka det var och vad som egentligen hände dem. Någon dag senare blir Karin och kollegorna återigen kallade till Klöverön. Då på grund av att en kvinna, Jessica, dött av ett getingstick. Det hela skulle kunna vara en olycka, men det hela hände på utedasset och märkligt nog var haspen nerfälld från utsidan. Jessica hade ingen chans att komma ut och nå till sin medicin. Jessicas man och dennes syster, Vendela, är ovänner eftersom han vill sälja familjegården. Vendela vill behålla och skyller broderns agerande på hans bortskämda stadsfru Jessica.
Parallellt med detta får vi följa Agnes som lever med sin far och hjälper honom med hans handelsföretag och bokföringen där. Agnes far bestämmer sig år 1793 för att gifta bort Agnes med sonen till en storbonde i trakten. Agnes hör rykten om stora missförhållanden på gården och bestämmer sig för att fly. Hon klär ut sig till ung man och kommer med ett fartg som seglar till frihamnen Marstrand, Porto Franco. Där får hon anställning och handlare Widell men anar snabbt att sonen Widell och möjligen även fadern är inblandad i smuggelaffärer. Hennes tid i Marstrand blir dramatisk och vi får följa hennes spännande öde ända fram till hennes död.

Precis som i Själakistan väver Rosman samman dåtid och nutid på ett trovärdigt och intelligent sätt. Vi får följa de olika historierna parallellt och de är båda mycket spännande. Även i denna bok finner jag dåtidshistorien, alltså den om Agnes, mest spännande och givande. Dels på grund av själva historien om Agnes liv, men även på grund av miljöbeskrivningarna och "historieundervisningen". Det är ett spännande och för mig okänt kapitel i svensk historia som Rosman med stor kunnighet berättar om.
Rosman är duktig på personbeskrivningar. Det riktigt kryper i mig när jag möter den otroligt irriterande polisen Folke, jag engagerar mig starkt i Agnes, förstår men vill lugna Vendela, blir nyfiken på tanten Astrid, tycker lite synd om Jessica och vill be henne hålla klaffen, småkär i Oskar, rädd för Mauritz Widell och den storvuxne David och så vidare. Utan problem skapar jag mig en bild av hur de alla ser ut. Hajar dock till när jag får höra att Karin Adler är ljushårig, har hela tiden föreställt mig henne som brunett och så får hon fortsätta vara för mig...
Jag hoppas att Ann Rosman snart kommer ut med fler böcker, fram till dess får jag ta och läsa den första boken om Karin Adler och company - Fyrmästarens dotter.
Som ni förstår älskade jag denna bok! Jag har alltså lyssnat på den som ljudbok, ljudboken är utgiven av Damm förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus
Andra som bloggat om boken är Bokbrus, Lingonhjärta och Boktokig

Kommentarer

Åh visst är den bra! Tyckte så mycket om den här boken :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t