Fortsätt till huvudinnehåll

Nattvakten - Sarah Waters

Historien tar sin början hösten 1947 i London, staden är förstörd efter kriget och återuppbyggnaden har just tagit sin start. Kay arbetade som ambulansförare under kriget och plågas fortfarande av de syner hon mötte under sin tjänstgöring. Hon lever i ett förfallet hus och fördriver tiden genom att ta långa promenader genom staden. Helen och Viv arbetar tillsammans på en slags äktenskapsförmedling, Julia skriver deckarböcker och Mickey jobbar på en bensinstation. Vivs bror Duncan lever ett stillsamt liv hos den äldre Mr Mundy, men stillheten rörs om när han av en slump träffar Fraser, som han under kriget delade fängelsecell med.

Dessa personers liv är sammanvävda, mer än vad de vet om själva. Berättelsen går bakåt i tiden och vi får en titt på hur allas liv såg ut 1944 och 1941 också. Som läsare får jag en djupare och djupare förståelse för de olika karaktärerna.

Nattvakten är en bok om romantisk och vänskaplig kärlek mellan kvinnor, en systers lojalitet, en mans svek, kvinnors hjältemod och krigets påverkan på människor. Det slår mig att jag faktiskt aldrig tidigare har förstått hur pass förstört London blev av tyskarnas bombningar och under hur lång tid de höll på. Waters skriver vackert och insiktsfullt, men jag har svårt att få någon egentlig känsla för någon av karaktärerna. De jag känner mest för är Viv och Kay och så avskyr jag Vivs "pojkvän" Reggie, mannen som har en utomäktenskaplig affär med henne. Han är hemsk och jag förstår inte vad hon ser i honom, inte ens när jag får veta hur de träffades.

Sarah Waters
Det Waters lyckas förmedla med boken är hur villkoren för lesbisk kärlek såg ut i 40-talets England. Hur kvinnorna var tvungna att dölja sin kärlek för varandra, hur de låtsades att de bara var väninnor och hur de tog vissa jobb bara för att få ha en viss stil på kläderna, slippa klä sig så feminint. Boken förmedlar också på ett bra sätt hur kriget påverkade människor och vilka fasor som utspelades. Hur hårt trycket var på unga män att ställa upp som soldater och vad som väntade sig om man vägrade.

En bra bok, men inte riktigt min "typ" av bok. Jag har lite svårt för böcker där det egentligen inte händer så mycket utan där fokus ligger på att författaren låter läsaren blicka in en eller flera personers liv under några stunder av deras liv. Men en fin och ömsint bok och väldigt välskriven sådan.

Boken ges ut av Natur & Kultur men tycks vara slutsåld... Den kan dock köpas som nedladdningsbar Mp3-fil och såklart lånas på bibblan!

Andra som bloggat om boken är Bokstävlarna, Stringhyllan och Bokhora

Kommentarer

Emma sa…
Måste läsning känner jag! Tack för tipset, annars hade jag missat den!
Anonym sa…
En bra bok,som jag nästan sträckläste

Ordkontroll påslagen för kommentarer (som du har), tycker du det är en bra grej?
jag har gått förbi den några gånger...
Ems- kul att få tipsa:)
zoega - tycker det funkar bra, får inga skräpkommentarer.
Jag minns att jag tyckte om berättargreppet att hon gick tillbaka i tiden. Var det inte så. Det var några år sedan jag läste den men jag minns också att jag tyckte om den.
Den har jag inte läst! Sträckläsning låter lovande!
Nattens bibliotek - jag gillade också det berättargreppet.
Boktokig- jag sträckläste inte som Zoega, men kanske du skulle göra det:)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t