Fortsätt till huvudinnehåll

Gideons ring - Carin Gerhardsen

Gideons ring är Carin Gerhardsens femte bok om Conny Sjöberg och hans utredningsteam. Jag har läst alla böcker i den så kallade Hammarbyserien och var lite besviken på boken innan, Helgonet - varför kan ni läsa här. I Gideons ring är Gerhardsen tillbaka fullt ut, boken gör mig inte besviken.

Många trådar från Helgonet tas upp i den här boken och jag får nu det sammanhang jag saknade. Petra Westman och Jamal Hamad kallas till ett flerfamiljshus. En ung, naken flicka sitter utanför en lägenhetsdörr. Hon svarar inte på tilltal, men för ett oväsen som väcker alla grannarna när hon försöker ta sig in i lägenheten som tillhör en John Gideon. Flickan tas till sjukhuset där man kan konstatera att hon blivit utsatt för sexuellt våld. Detta blir början på en utredning om mord och våldtäkt. Sjöbergs och Hamads hemliga, privata utredning av en våldtäktsring bestående av flera högt uppsatta människor i samhället, blir högst aktuell.

Petra Westman brottas fortfarande med sitt mående efter våldtäkten som hon blev utsatt för fyra år tidigare, en erfarenhet som både är till hjälp och hinder i den pågående utredningen. Som läsare får vi också lära känna Hedvig "Geddan" Gerdin som introducerades till utredningsgruppen i förra boken. En karaktär som jag gillar väldigt mycket och hoppas få läsa mer om. Sjöberg har problem på hemmafronten då hans dotter blir utsatt för nätmobbning och Jamal och Petra har flyttat ihop. Det är alltid roligt att få följa och se hur karaktärerna utvecklas.

Vi får också följa Sandéns dotter Jenny som nu har blivit mamma. Jenny har ett lättare begåvningshandikapp och får hjälp av sina föräldrar att ta hand om dottern Majken. Hon har dock blivit betrodd att att vara ensam med Majken några dagar i veckan. Under en promenad med barnvagnen blir Jenny sugen på pizza, lämnar den sovande Majken i vagnen utanför pizzerian och går in och köper mat. När hon kommer ut är Majken försvunnen. Jenny vet inte hur hon ska hantera det, vill inte ringa sin pappa för då får hon bara bevisat för sig att hon inte klarar av att ta hand om sitt barn. Inte heller kan hon ringa polisen, för då skulle ju pappa få veta vad som hänt. Jenny är totalt ensam och desperat. Hjärtskärande och otroligt spännande.

Gideons ring kan läsas som fristående berättelse men man förstår nog boken bättre om man åtminstone har läst Helgonet innan. Och jag tycker absolut att ni ska läsa denna! En perfekt bladvändare till sommaren!

Boken ges ut av Norstedts förlag och kan köpas på Bokus och Adlibris.

Läsa och Lyssna har också bloggat om boken.

Kommentarer

Monika sa…
Jag har fortfarande inte läst någon av dessa böcker. Nu har jag "seriestopp" och vill helst inte påbörja fler serier än vad jag redan har påbörjat. Försöker avsluta x antal i år :)

Hoppas kunna ta mig an dessa nästa år :)
boksnoken sa…
Måste införskaffa denna innan vi åker på semester...
Monika - äsch då - seriestopp...vad ska det vara bra för;)
Boksnoken - det tycker jag du ska göra!

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t