Fortsätt till huvudinnehåll

Gustavs grabb - Leif GW Persson

Gustavs grabb är Leif GW Perssons självbiografi där han beskriver sin klassresa från arbetargrabb till välsituerad professor. Jag har lyssnat på boken som ljudbok inläst av Peter Andersson.

Jag kan väl nämna att jag verkligen gillar Leif GW Persson och tittar gärna på TV programmet Veckans brott som han har tillsammans med Camilla Kvartoft. Det var med nyfikenhet jag stoppade in den första skivan i CD-spelaren, vem är denne Leif egentligen. I rutan kan han framstå både som lite nonchalant, tjuvrolig, gubbig och översmart.

Leif växte upp med sin psykiskt instabila mamma och sin trygga arbetande pappa. När han var liten fick han ofta följa med sin pappa Gustav till arbetet när mamman var för trött eller sjuk för att orka ta hand om honom. Han minns hur kollegor till pappan frågade om blåmärken han hade på kroppen, men minns inte hur de uppstått. Som läsare förstår man hur Leif misstänker att mamman slog honom när han var liten men att han har förträngt det. Han har en komplicerad relation till modern. Som liten får han ta mycket ansvar och hjälpa henne när henne när hon blir sjuk. Som vuxen utvecklar han ett hat mot henne sedan hon svikit honom på ett ytterst utstuderat sätt. Fadern är och förblir en förebild, en trygg och omtänksam man.

Redan som liten vill Leif bli mästerdetektiv och i skolan är han ibland för smart för sitt eget bästa. Vissa lärare har väldigt svårt att acceptera att en arbetargrabb som han visar sig duktig och tar ton i klassrummet. Vi får också veta lite mer om hans tid när han levde ett utsvävande liv i ekonomisk oberoende och hur det kom sig att han tillslut fick nya värderingar i livet.

Under lyssningen av boken tänker jag ofta att han är skoningslös mot sig själv, hur han beskriver sitt liv utan att på något sätt försköna sig själv eller sina handlingar. Det är inte en helt igenom sympatisk man som beskrivs.

Jag både gillade och ogillade boken. Många gånger upplevde jag den som rörig och hade jag läst den i pappersformat hade jag nog bläddrat tillbaka flera gånger. Vissa händelser och situationer beskrivs vid skilda tillfällen i boken och jag får inte ihop dem rent logiskt. Vilket känns konstigt eftersom jag tror att Leif GW Persson är en mycket logisk man. Han är en man med många historier och jag skulle gärna sitta och lyssna på honom när han berättar om sitt liv, men i bokform blir det inte helt bra. han upprepar samma ord flera gånger, skriver med en ganska torr svenska och har helt enkelt svårt att engagera mig.

Å andra sidan är det ett spännande livsöde att ta del av, intressant att se hur huvudpersonen utvecklas som människa och person och kul att få lite innifrånfakta om exempelvis Geijeraffären.

Uppläsaren Peter Andersson läser på något sätt boken enbart upp och ner, som att han läser vilken text som helst. det är inte dåligt, men långt ifrån en av de bästa uppläsarna jag lyssnat på. Kanske bidrar det till min halvdåliga upplevelse av boken.

Ikväll ska vi diskutera boken på bokcirkeln Picket & Pocket. Det ska bli kul att höra vad de andra tycker om den. Jag återkommer om det!

Ljudboken ges ut av Bonnier audio, pocketen av Bonnier Pocket och ni kan köpa den på Adlibris eller Bokus

Andra som bloggat om boken är Bokbrus (som inte tycker som mig), Mimmimarie (som också tycker annorlunda) och Malin-the writer (som sätter fingret på mycket av vad jag kännt i läsningen - tex detta med den märkliga tempusblandningarna)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t