Fortsätt till huvudinnehåll

Återvinning: Kvinnor i hyllan

Ifjol deltog jag i en bloggstafett för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen. Jag återvinner det inlägget idag för att uppmärksamma några av mina favoritförfattare.

När jag sveper med blicken över mina bokhyllor så slår det mig att övervägande av mina böcker är skrivna av kvinnor. Detta är inte ett medvetet val från min sida, jag väljer inte bok utifrån kön på författaren. Men det blir tydligt att jag läser väldigt många kvinnliga författare, i alla möjliga olika genrer.

Det här inlägget som är en del av Bloggstafett med kvinnotema, ett sätt att uppmärksamma den internationella kvinnodagen, tillägnar jag några av mina favorit författare. Ett urval från min hylla. Kvinnliga författare som på ett eller annat sätt har påverkat mig genom det de har skrivit.


Laura
En författare som jag endast har läst en bok av är Laura Esquivel, men vilken bok sedan. Har läst den både på svenska och orginalspråket spanska. Den svenska titeln är Kärlek het som chili eller Como agua para chocolate på spanska. En alldeles underbar familjesaga där varje kapitel inleds med ett recept. Boken har filmats och det är Laura själv som skrivit manuset. Jag älskade både boken och filmen! Laura föddes 1950 i Mexico och skriver böcker i en genre som jag älskar - magisk realism.


Selma
Det finns en författare som har betytt väldigt mycket för mig under en lång tid, så pass att jag till och med har haft en katt som jag namngav efter henne. Hon jag pratar om är Selma Lagerlöf. Jag älskar hennes böcker och mina favoriter är nog Löwensköldska ringen och Gösta Berlings saga. Selma har trollbundit mig genom åren med sina sagor och skrönor. Tänk att få åka tillbaka i tiden och en mörk vinterkväll få sitta vid en sprakande brasa och lyssna på henne berätta historier. Och få höra henne berätta om sitt liv!


Astrid
En annan svensk författare som följt med mig och många andra genom åren och som också har betytt mycket för svensk litteratur är Astrid Lindgren. En barnens och djurens förkämpe! När jag tänker på kvinnliga författare så kan jag bara inte låta bli att nämna henne.





Isabel
Jag nämnde genren magisk realism tidigare. En författare som jag har läst mycket av och som har skrivit fantastiska böcker i den genren är Isabel Allende från Chile. Min absoluta favorit av hennes böcker är Andarnas hus är en släktkrönika som utspelar sig i Chiles landsbygd. En bok som jag för övrigt planerar en omläsning av under 2012, hoppas att jag tycker lika bra om den andra gången jag läser den... (Är nu omläst, recensionen hittar ni här)  Andarnas hus filmatiserades 1993 med skådespelare som Meryl Streep, Glenn Close och Jeremy Irons i rollerna. Som jag kommer ihåg det var jag inte överdrivet förtjust i filmen...





Joyce
Sedan har vi förstås ingen Joyce Carol Oates som med sitt ordrika språk fullkomligt fascinerar mig. Hur är det möjligt för en författare, som dessutom lyckas sköta ett jobb på ett universitet, att producera så många böcker. Jag har bara läst en bråkdel av hennes produktion trots att jag läst rätt många böcker. De är mörka, realistiska och hon ryggar inte för någonting. Hennes personporträtt är komplexa och jag kan inte komma på någon annan författare som lyckas skildra människor så som hon gör. Jag är en av många som önskar att hon någongång får nobelpriset i litteratur! Vilken kvinna!






Doris
På tal om nobelpriset (glömde visst säga det uppenbara att min älskade Selma fick det uttdelat till sig år 1909) så finns det en nobelpristagare som jag inte läst så mycket av, men det jag har läst...ooh så bra. Hon jag prata om är Doris Lessing. Hon har också en unik förmåga att fånga karaktärernas själar och personligheter.






Agatha
Jag är en stor läsare av deckare, har alltid gillat riktiga pusseldeckare och har genom åren slukat en hel del av Agatha Christie, modern till pusseldeckarna. Finns det någon deckarförfattare som har påverkat den gengren på samma sätt som henne.Lika aktuell nu som då hon levde!

Jag tror att jag ger mig där, även om det finns många andra författare som jag skulle kunna nämna, några mer aktuella som till exempel Kristina Ohlsson och Ann Rosman. Men nu är det dags för mig att lämna över stafettpinnen till Alice Bröms!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t