Fortsätt till huvudinnehåll

Oceanen vid vägen slut - Neil Gaiman

Jag kan bara dra mig till minnes att jag läst en bok av den hyllade författaren Neil Gaiman tidigare, nämligen Neverwhere. Minns inte så mycket av boken förutom att jag tyckte bra om den. Efter att ha läst på en del bloggar om Oceanen vid vägens slut och sett intevjun med honom i Babel så bestämde jag mig för att läsa denna hans senaste roman. Eller rättare sagt lyssna på den som ljudbok.

Boken börjar med en bilresa. En man är ute och kör och finner plötsligt att han återvänt till sin barndomsby. Han möter där sin barndomskompis Lettie Hempstocks mamma och mormor som inte tycks ha åldrats alls. Minnen av vad som hände när han var sju år gammal sköljer över honom. Han tittar på ankdammen bredvid Hempstocks bondgård och minns att Lettie kallade den för ocean, hur hans älskade kattunge blev överkörd, att en gruvarbetare som var inneboende hos hans familj hittades mördad. Och han minns vänskapen med Lettie, hur de utkämpade ett slag mot ondskan personifierad av barnsköterskan Ursula och hur Lettie försvann ur hans liv.

Oceanen vid vägens slut är en saga för vuxna berättad ur ett barns perspektiv. Den sju-åriga pojkens utsatthet, hjälplöshet, rädsla, ledsenhet och mod griper tag i mitt hjärta. Trots att det är flera dagar sedan jag lyssnade färdigt på boken så håller greppet fortfarande hårt om mig. Neil Gaiman måste verkligen komma ihåg hur det var att vara barn för när jag läser är det så uppenbart att det är pojken som berättar historien för mig, inte en vuxen som berättar barnets historia.

Det finns ett avsnitt i boken som mina tankar återvänder till om och om igen. Faderns stora svek när han förblindad av sina känslor för Ursula utsätter sin son för en grym misshandel som straff för att pojken vägrar att äta Ursulas mat. Gaiman skriver med sådan tydlighet det som händer, frustrationen hos pojken när han inte får pappan att förstå vad Ursula egentligen är och rädslan när han förstår att han faktiskt måste kämpa för sitt liv. Och att det är sin egen pappa han måste kämpa mot.

Vänskapen mellan Lettie och pojken är så fin och betyder allt. När hans egen familj sviker så finns Lettie där med sitt mod, sin kunskap och sin varma mystiska familj som utan tvekan öppnar sin famn för den lilla pojken. De ger honom mat, pysslar om honom och skyddar honom samtidigt som de ger honom friheten att utkämpa sina egna strider.

Gaiman är utan tvivel en berättare. Med ett vackert språk utan krångel ger han oss sina karaktärer, sina miljöer och sina historier. Det är övernaturligt och sagolikt, men också hänsynslöst och fult. Boken är en bra påminnelse till alla vuxna om barns utsatthet för vuxnas nycker och hur vi måste älska barn villkorslöst.

Uppläsare är Niklas Falk.

Boken ges ut av Bonnier Carlsén Förlag, ljudboken av Bonnier Audio. Den kan köpas på Adlibris och Bokus. Eller så kan ni lyssna på den/läsa den gratis genom att ta provabonnemang på Storytel eller E2go genom att följa länkarna längst ner i inlägget.

Andra som bloggat om boken är Beroende av böcker, Bokomaten och och dagarna går

Kommentarer

Anonym sa…
Gaiman är verkligen en berättare i högklass!
Linnea sa…
Den här vill jag läsa! :) Eller, man kanske ska passa på att lyssna.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t