Fortsätt till huvudinnehåll

Släktet - Guillermo del Toro och Chuck Hogan

Jag fortsätter att beta av hyllvärmare (fantastiskt roligt projekt!) och har nu läst ut första delen i Guillermo del Toro och Chuck Hogans trilogi Släktet. Första boken har samma namn som bokserien. Tror jag hittade den här boken samt bok nummer två (som jag håller på med just nu) Förgörelsen på bokrean 2013. Efter att ha läst ut Släktet så beställde jag hem tredje och sista boken Evig natt.

Guillermo del Toros namn kanske ni inte i första hand förknippar med böcker. Han är filmregissör och har regisserat filmer som Pans labyrint, Hellboy och Crimson Peak. Chuck Hogan är även han mer känd inom film och TV-världen bland annat som manusförfattare och producent.


Eph Goodweather är smittskyddsläkare och leder en slags insatsstyrka kallad Kanarieprojektet som kallas in vid misstänkta epidemier. Han är också en frånskild pappa som befinner sig i en elak vårdnadstvist med sin exfru om deras 11-åriga son Jack (gemensam vårdnad och delat ansvar över sina barn tycks ju vara otänkbart i USA).


En Boeing 777 från Berlin landar utan problem på JFK, men efter att ha taxat in blir allt svart. Det går inte att få kontakt med planet, dörrarna öppnas inte och alla fönsterluckor är neddragna. Till en början misstänker man att det handlar om någon form av kapning eller terrorist attack men eftersom ingen inifrån planet hör av sig så kallar man dit Eph Goodweather och hans team. Det kan ju hända att människorna inne på planet är sjuka. Det är värre än så... Alla passagerare förutom 4 stycken är döda. De överlevande verkar i stort sett helt oskadda men minns ingenting.


Vi får även lära känna den gamle antikhandlaren Setrakian. Setrakian som har upplevt koncentrationslägret Treblinka, är professor i östeuropeisk litteratur och folktro och nu lever en gömd tillvaro i Harlem där han driver en kuriosabutik/pantshop. Sedan sin tid på Treblinka, där han inte enbart mötte mänskliga monster, så för han en kamp mot Sardu. En urgammal vampyr. Setrakian förstår vad det är som håller på att hända och tar kontakt med Eph. Tillsammans försöker de stoppa den värsta smittan som någonsin har drabbat mänskligheten.


Även den ryske råttjägaren Fet spelar en viktig roll i kampen mot vampyrerna. Hans kunskap om skadedjur visar sig vara ovärderlig.


Vampyrerna har sedan urminnes tider vandrat på jorden, men alltid dolt för människorna. Det är på väg att förändras nu.


Jag hade lite problem att komma in i boken till en början. Vampyrerna i Släktet är varken lika Anne Rices varelser eller vampyrerna i Twighligt. De är vedervärdiga på en helt annan nivå... Jag gillade direkt historien om de gamle mannen Setrakian och även den om Eph. Jag tror att det jag hakade upp mig på var själva beskrivningen av vampyrerna. Hur författarna, ganska detaljerat, beskrev dem med medicinska och biologiska termer. När det var avklarat (och så här i efterhand tänker jag att det också var nödvändigt) så kom boken igång ordentligt.


En eftermiddag satte jag mig för att ta en kort paus i det jag höll på med och när jag tittade upp från boken upptäckte jag att de hade gått flera timmar och att jag nästan läst ut boken. Jag älskar när det händer, när en bok bara sveper med en bortom tid och rum!


Det är inte en bok som man läser för att förundras över ett poetiskt och vackert språk. Just språket lämnar en del övrigt att önska, men en bit in i boken så struntar jag faktiskt i det. Under läsningen så tänkte jag ofta - men är det här verkligen bra? - ändå kunde jag inte släppa den och har som sagt redan klickat hem den tredje och sista boken i serien. Jag vill veta hur det går! Hur ska de någonsin komma till rätta med "vampyrproblemet" och vem är egentligen Sardu?


Naturligtvis så har Släktet filmatiserats och blivit TV-serie under sitt originalnamn The Strain. Blir lite nyfiken på att se den!


Släktet ges ut av Bra böcker och kan köpas på Adlibris och Bokus
























Kommentarer

Vargnatt sa…
Jag gillade den här trilogin! :) Har sett lite av tv-serien också men inte allt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t