Fortsätt till huvudinnehåll

Swede Hollow - Ola Larsmo

Jag har varit nyfiken på Swede Hollow ända sedan den gavs ut men har tålmodigt väntat på att den ska komma som ljudbok, vilket den gjorde i juli så nu har jag lyssnat på den.

Handling, förlagets text:

Swede Hollow är en ravin mitt i St Paul, Minnesota. Idag är den öde, men vid sekelskiftet 1800-1900 bodde mer än tusen svenskar i en slum som stadens myndigheter beskrev som ett pesthål. Barnadödligheten var hög, arbetsolyckorna likaså. Här samlades några av den miljon svenska migranter som aldrig lyckats ta sig in i det nya samhället - illa sedda av såväl amerikaner som mer väl lottade svenska migranter. Vi känner dem till namnen, inte mer.

Människorna i ravinen är några av de svenskar vi sorterat bort ur vår gemensamma historia. Vi har valt att inte se dem, för deras erfarenheter gör något med vår självbild.

Men då världen åter präglas av migration och folkvandring stiger de fram på nytt och vill bli sedan. I Swede Hollow samlas vintern 1897 en brokig skara av människor, som endast har det gemensamt att de fallit ur ett Sverige i stark förändring. Familjen Björn från Örebro flyr en katastrof. David Lundgren jagar en förlorad och hopplös kärlek. Den föräldralösa Inga från Dalsland söker större frihet och kontroll över sitt eget liv. De möter en verklighet präglad av hårda arbetsvillkor, sjukdom och plötsliga utbrott av naket våld - men de kom att tillsammans bygga sig ett liv i utkanten av den framväxande industristaden St Paul, illa sedda och utsatta för omvärldens förakt, men med drömmar om att "ta sig upp på gatan". Deras drömmar tar sig olika uttryck, men lever och verkar ända in i vår tid.

”Inte ens hundarna skäller ju här” – Journalisten ”Grundy” besöker svenskarna i Swede Hollow 1896. Foto: Wikimedia
Mina reflektioner:
Det är inte mycket man vet om svenskarna i Swede Hollow eftersom det inte finns så mycket nedtecknat sedan den tiden. Där bodde även italienare och irländare och de har varit flitigare i att lämna information efter sig. Larsmo har gjort en gedigen research för att få fram en så trovärdig bild som möjligt.

Min bild av den svenska utvandringen till USA präglas i mångt och mycket av Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Larsmo berättar om en helt annan kategori av svenska utvandrare; de som inte lyckades, de som fastnade i en slum och inte tog sig vidare. Larsmo skriver en del om miljön i Svenskdalen, om den smutsiga floden, om hur folk lät djurkadaver ligga framme och ruttna (tills rediga Inga började ordna städdagar på vårkanten) och om den ingrodda svettlukten som inte gick att skrubba bort från kläderna och som utmärkte svenskarna bland andra. En särskilt stark scen var när Inga skulle gifta sig med Johan och flera från Svenskdalen samlades i kyrkan. De fick sitta längst bak och hade vissa svårigheter i att uppföra sig. De viskade, suckade och framförallt så luktade dem. När den unga Elisabeth ser de andra kyrkbesökarnas blickar på dem så är det som att hon ser allt framför sig och förstår hur de uppfattas av andra mer välbeställda människor. Där och då bestämmer hon sig för att ta sig därifrån, till ett bättre liv.

Ändå är det inte smutsen, fattigdomen och eländet som berör mig mest, utan det är personporträtten. De människor som Larsmo låter befolka Svenskdalen. Hur vi får följa med i deras kamp för ett bra liv, deras jakt efter jobb och mat, deras drömmar och deras relationer. Det finns en speciell sammanhållning mellan svenskarna och när något förfärligt händer så når den sammanhållningen även mellan folkgrupper. För det alla som bor i Svenskdalen har gemensamt är den eviga kampen att överleva.

Ola Larsmo har även skrivit en intressant artikel i DN som jag rekommenderar att läsa. Du hittar den här

Boken ges ut av Bonnier pocket och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är och dagarna går, Ylvas läsdagbok och Lyrans noblesser




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t