Fortsätt till huvudinnehåll

En smakebit på søndag - Anknytning i förskolan



En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

För ovanlighetens skull läser jag två böcker samtidigt nu. Dels håller jag på med Chimamanda Ngozi Adichies bok En halv gul sol, den har varit med mig i över två veckor nu och så läser jag en mer teoretisk bok som heter Anknytning i förskolan  Vikten av trygghet för lek och lärande av Malin Broberg, Birthe Hagström och Anders Broberg.

Jag jobbar inte själv inom förskolan men har däremot ett barn inskriven i förskoleverksamheten. När jag var på bokmässan i Göterborg lyssnade jag på paret Brobergs föreläsning om boken vilket väckte min nyfikenhet. Sedan tror jag inte att det är helt fel att som förälder förkovra sig i ämnet...

Dagens citat kommer från Anknytning i förskolan, sid 71:
Det kan vara bra att stanna upp vid begreppet tröst ett ögonblick. Tröst innebär enligt ordboken att ge styrka, hopp eller känslomässig lindring åt människor med existentiell smärta, sorg eller förlust. I fornnordiskan användes begreppet "traust" i betydelsen hugsvalelse (=att svalka sinnet), trygghet, hugnad och förtröstan. När vikingarna tog med sig begreppet till England fick det dock en annan innebörd nämligen "trust", det vill säga "tillit" på modern svenska. För att pedagogen på förskolan ska kunna trösta Greta krävs det att hon känner tillit, och det tar tid och positiva trösterfarenheter att bygga upp tillit. Det är bland annat därför som inskolningen på förskolan är så viktig för små barn, något som vi återkommer till.

Kommentarer

aariho sa…
Dette var et fint og viktig sitat. Og jeg er så enig i at foreldre også bør lese litt pedagogiske bøker. Et godt samarbeid mellom skole og hjem forutsetter at begge parter forstår hevarndre. Ha en fin søndag med begge bøker. "En halv gul sol" er en fantastisk bok.
Beathe sa…
Er enig med Åslaug over her. Takk for smakebiten og ha en fin dag.
Birthe sa…
Ja, det er lurt å lese litt teori om barn og oppvekst :)
Stjernekast sa…
Jeg leste en så fint setning i romanen La meg synge deg stille sanger om emnet: 'Uten trøst har tårer ingen hensikt'.
astridterese sa…
Trøst er viktig!
En halv gul sol står på min leseliste og akkurat nå synes det som det er veldig mange som leser den. Jeg må snart ta den fram.
Ha en fin søndag!
Anonym sa…
Ambitiöst att läsa en sådan bok. Men säkert mycket nyttigt. Citatet var intressant i alla fall.
Monika sa…
Så enkelt och självklart, utan tillit ingen tröst. Så bra formulerat.
Siljeblomst sa…
Takk for en god og viktig smakebit!
Hoppas du får nya insikter från boken!

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t