Fortsätt till huvudinnehåll

Resan börjar närma sig sitt slut (och jag gråter en skvätt)

The Ka-tet of Nineteen av John M Prinkey
Jag har kommit en liten bit in i lyssningen av den sista ljudboken av Stephen Kings fantasyserie The Dark Tower, ungefär en fjärdedel. Jag har följt Roland Deschain av Gilead och hans Ka-tet bestående av Eddie Dean, Susannah Dean, Jack Chambers av New York och den fantastiska Billybumlaren Oy i över ett år nu. Resan börjar närma sig sitt slut. De närmar sig det Mörka Tornet, kommer de att hinna fram, vad finns där egentligen och hur ska det sluta. Frågor jag både vill och inte vill ha svar på, för när jag får svaren så betyder det att sagan är slut. Finito.

Jag kommer att sakna dem. De har blivit mina vänner och nivån på separationsångesten är hög. Det finns nog bara en serie av böcker som tidigare gett mig samma känsla och det är Tolkiens triologi om Härskarringen. De böckerna har jag läst otaliga gånger. Kanske blir det samma sak med The Dark Tower. Nu när jag tänker efter så kanske jag ska ta och läsa igenom böckerna - har ju lyssnat på alla nu. Det blir kanske en helt annan upplevelse. De första fyra på svenska dessutom. Kanske skulle ta och läsa dem på engelska, vad tror ni? Ett litet projekt på 3 914 sidor, kanske något att bita i:)

När jag sitter och skriver detta så googlar jag samtidigt på The Dark Tower och inser att jag missat att Stephen King i februari 2012 gav ut en åttonde bok i serien, en bok som utspelar sig mellan bok fyra och fem. Och kanske bäst av allt, så här står det att läsa "The audiobook is read by the author"! Namnet på Boken? The Wind through the Keyhole.

Lycka!

Kommentarer

Fru E sa…
Vad härligt det låter att ha sjunkit in i en annan värld så där som du beskriver! Det är inte ofta det händer, men när det händer så kan det definitivt bli svårt att skiljas. Jag hade mer såna upplevelser när jag var lite och läste serier. Numera är det mest deckarserier jag läser och de ger kanske inte riktigt samma känsla...
Oliver sa…
Jag har något av en hatkärlek till denna serie. Tyckte den började starkt, men mitt intresse har för tillfället runnit ut i sanden i och med Wolves of the Calla. Tyckte böckerna blev allt mer sega.

Dock finns det nåt väldigt fascinerande med Kings serie, och man vill ju trots allt veta hur det slutar. Så jag kanske tar återtar mitt läsande av denna serie en vacker dag...
Fin blogg förresten!

Läs gärna min recension av Wolves... här: http://preferenser.wordpress.com/2012/07/01/the-dark-tower-v-wolves-of-the-calla-av-stephen-king/
Fru E - det är en fantastisk känsla!
Oliver - Wolves of the Calla är (hittills) min absoluta favorit. Jag älskade den boken! Bok 1 & 2, tyckte jag nog minst bra om... Så kan det vara, att man tycker olika ibland:)
Monika sa…
Jag vet inte om jag kommer att läsa om den här serien. Faktum är att jag inte vet om jag klarar det. Separationen blev så jobbig efter alla de där sidorna, det kändes ju lite som att man var där i Rolands ka-tet och sedan var det bara plötsligt slut.
Visst är den bra! Och Monika, separationsångesten var lika stor andra gången jag läste!! Å vad jag älskar!
Det mörka tornet - förstår att din kärlek till serien är stor med tanke på namnet på din blogg:) Underbart!

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t