Fortsätt till huvudinnehåll

Jungfrustenen - Michael Mortimer

På ett udda sätt blir Ida inbjuden till Nobelfesten av nobelpristagaren i fysik - Anatolij Lobov. Under festen så ger han henne en ask och ett brev. Sedan dör han en våldsam död och Ida finner sig indragen i ett äventyr som hämtat från en actionrulle. Hon flyr hals över huvud från nobelfesten rakt in i armarna på en osedvanligt obehaglig läkare. Det är Idas mormor Alma som förmedlat kontakten med Lobov. Under tiden Ida försöker få tag på Alma så inser hon att hon måste bort från Stockholm och tar sig upp till sin hemort i Jämtland och en bekant till familjen där för att få hjälp.

I asken ligger en sten som Carl Linnés lärjunge Daniel Solander hittat på Nya Zeeland, en sten med förunderliga egenskaper. Berättelsen tar oss tillbaka till Solanders resa med James Cook på 1700-talet, till Greta Garbo i New York, Frank Sinatra i Los Angeles (?), Niels Bohr i Danmark och många fler. Den handlar om en naturvetenskaplig hemlighet som hotar hela mänskligheten men också om Idas egen historia med en mamma som försvann när hon var liten och hennes egendomliga mormor, muterade trutar, närgågna vargar, galna finnar, en desperat och farlig läkare samt en författare som söker svaret till sin dotters död.

Jag skulle vilja påstå att det här är en bok i Dan Browns anda, det är action från första till sista blad och som läsare hinner man aldrig slappna av och landa i berättelsen. Det är också något så ovanligt som en bok som börjar riktigt dåligt men blir bättre (min upplevelse är att det brukar vara tvärtom). Jag har lite svårt att få grepp om vilken målgrupp författaren har tänkt sig, möjligtvis unga vuxna eller ålder 16-21. Detta är inte något jag vanligtvis brukar fundera på när jag läser en bok men jag gjorde det när jag läste Jungfrustenen. Jag har ställt mig frågan varför det störde min läsning och varför jag tänkte på det denna gång; svaret blir att den är ojämnt skriven. Den är enkel i sitt språk, har ingredienser som brukar vara typiska för ungdomslitteraturen och samtidigt så är den rå och innehåller ingredienser från deckaregenren. Inbakat i det finns alltså en fartfylld ledtrådsjakt à la Dan Brown.

Författaren har valt att presentera fakta på ett litet annorlunda sätt i boken. Han (?) har nämligen klippt in texter från Wikipedia, olika lexikon och Solanderföreningen. Jag har sett många recensenter som varit kritiska till det och menat att författaren varit lat som inte bakat in faktan i texten. Själv tycker jag att det är fiffigt gjort och betydligt bättre än meningslösa dialoger där karaktärerna pratar med varandra om sådant som för dem borde vara självklarheter (bara för att läsaren ska få infon) eller där vi som läsare får följa med på föreläsningar bara för att... Ja ni vet säkert vad jag menar. Dessutom så tror jag att detta sätt passar läsare i gymnasie- och högskoleåldern väldigt bra, precis så här söker man ju fakta idag. Ett roligt och bra grepp av författaren tycker jag!

Jag uppskattade också alla bilder i boken, älskar att läsa böcker som innehåller bilder för det behöver inte vara enbart förunnat barn!

Även om jag inte fastnade för boken och förmodligen inte (men kanske...) kommer att läsa uppföljarna (ska komma fem böcker till om Ida, Alma och Idas mamma Eva) så vill jag ändå rekommendera den här boken till dig som gillar action i bokformat. Till dig som gillar mysterier, förväxlingar och hemligheter.

Sedan kan man ju undra vem som döljer sig bakom pseudonymen Michael Mortimer. Jag har ingen bra gissning men kan tänka mig att det är en kvinnlig deckarförfattare. Det finns ett stycke i boken där en av karaktärerna hånar deckargenren - det får mig att tro att det är en deckarförfattare som skrivit boken...

Andra som bloggat om boken är Läsa och lyssna, Boklysten och Susanne Kleman

Boken ges ut av Norstedts förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kommentarer

Anonym sa…
Det intressanta med den här boken är att hen inte har riktigt brytt sig om att få allt rätt om Finland. Kan inte vara så svårt att kolla upp hur man skriver rätt på finska och att gator i Vasa har även svenska namn. Hela den ”finska” delen gjorde att boken miste sin trovärdighet som ett verk blandad med fakta och fiktion.
Nä, författaren har nog inte gjort tillräckligt med research där...får känslan av att boken skrivits väldigt fort.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t