Fortsätt till huvudinnehåll

Benrangel - Stephen King

Benrangel är en spökhistoria, men också en berättelse om kärlek, saknad, hämnd och relationer. Bestsellerförfattaren Mike Noonans fru dör hastigt och lämnar efter sig en man som inte kan sluta sörja. Mike drabbas av skrivkramp och gömmer sig för omvärlden i sitt stora hus där han löser korsord i stället för att skriva. Tack vare att han har några undangömda manus i sitt bankfack så håller han förlaget nöjd och slipper frågor om sitt skrivande. Mike och hans fru hade försökt att få barn under flera år utan att lyckas, därför har han svårt att släppa och förstå det graviditetstest som han hittade i hennes väska efter hennes död. Han plågas även av svåra mardrömmar som mer än en gång känns alltför verkliga. Han drömmer om hur han återvänder till parets sommarhus, Sara Laughs, i Maine och att hans döda fru hemsöker huset. I ett desperat försök att komma över sin sorg, möta sina rädslor och återfå sin skrivlust bestämmer han sig för att återvända till Sara Laughs. I det lilla samhället blir han bekant med en ung änka, Mattie, som bor ensam med sin dotter Kyra i en förfallen husvagn. Det visar sig att Kyras farfar är en av områdets mest förmögna män och att han kämpar för att få vårdnaden om henne. Mike dras på ett underligt sätt till Mattie och blandas in i vårdnadstvisten. Samtidigt så får han veta mer om sin döda fru och inser att lokalbefolkningen inte är särskilt glada över att den kände författaren har valt att komma tillbaka.
Stephen King
Benrangel börjar oerhört bra och är bitvis riktigt, riktigt läskig. Så pass att jag ett par kvällar hade svårt att somna eftersom den skrämt upp mig så mycket. Stämningen är tät och jag läser den med en obehagskänsla, tänker hela tiden att nu, NU, kommer allt att gå åt helvete. Trots att jag gillar att läsa skräck så är det sällan som jag stöter på en renodlad spökhistoria. Och spöken skrämmer mig definitivt mer än vad monster och zombies någonsin gör. Det enda som kan skrämma mig lika mycket är förmodligen demoner...och sådana lyser inte med sin frånvaro här... På tal om rädsla reflekterar Mike Noonan så här i boken "Hur pass rädd var jag egentligen när jag närmade mig Sara Laughs? Jag kommer inte ihåg det. Jag misstänker att rädsla alldeles som smärta faller oss ur minnet så snart den har gått över"

Historien innehåller så många trådar att det är svårt att sammanfatta den kort och utan att förstöra själva läsupplevelsen. Det är flera karaktärer som får rätt stort utrymme, många livsöden som vävs ihop och nya frågor som ständigt uppkommer. På ett sätt är det lika mycket en mysteriebok som en skräckbok.
 
Benrangel är som sagt en spökhistoria men som jag nämnde tidigare så handlar den också om mycket annat. Det är styrkan i Kings författarskap och en av anledningarna till att jag ofta återkommer till honom. Han har en förmåga att skildra människor och deras känsloliv på ett insiktsfullt, empatsikt och "in your face" sätt. Mike Noonans sorg tar sig fysisk form och släpper inte taget om honom. Inte förrän han träffar Mattie får han distans till sina egna känslor och börjar rikta blicken utåt mot omvärlden. Det han ser då är inte särkilt upplivande men väcker en kämpaglöd i honom och kärleken till det lilla barnet, Kyra, väcker något slumrande inom honom. Han börjar fundera över sitt sista år med Jo (frun) och över det som sker i Sara Laughs.
 
King har en förmåga att skriva långa böcker. Det gäller även denna som är 492 sidor text i litet format. Jag tror nog att boken hade vunnit på att kortas ner. Det finns en del sekvenser i boken som i alla fall jag hade klarat mig utan, bland annat en lång flummig drömsekvens (har alltid svårt för sådana...). Det King ville säga med den tror jag nog att han hade kunnat få fram på annat sätt.
 
Det är nog det enda negativa jag kan säga om den här boken. Det är en otroligt bra berättad historia om livet, döden...och döda som vägrar att lämna de levande ifred. Jag har en känsla av att karaktärerna i boken kommer att finnas kvar i mina tankar en lång tid framöver och jag kommer INTE att våga titta under sängen om jag blir mörkrädd på kvällen!
 
Gillar du spöken och Haunted Househistorier så är detta boken för dig!
 
Den ges ut av Bra Böcker och kan köpas på Adlibris och Bokus
 
Andra som bloggat om boken är Beroende av böcker och Lingonhjärta
 
 

Kommentarer

Åh bästa boken!! Men håller med om att den hade kunnat kortas ner. Min bok är på nästan 700 sidor och de första tvåhundra ungefär hade kunnat vara mycket kortare. Men den är fantastisk! En av de bästa :)
Håller med om att det är en klar Kingfavorit! P.S. din bok måste ha större textformat än min:)
Eli sa…
Verkligen fantastisk bok, en av mina absoluta King- favoriter. Blev också sjukt rädd av den! Håller också med om att det också är i karaktärsbeskrivningarna King har sin stora styrka!

Vet inte om du sett att jag flyttat bloggen till egen plattform men såg att du hade min gamla adress i länklistan. Kul att du länkar, har du tid får du gärna byta till elilaserochskriver.se :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t