Fortsätt till huvudinnehåll

Hemmet - Mats Strandberg

Nu har jag också läst (eller rättare sagt lyssnat på ) Hemmet av Mats Strandberg.

Joels mamma Monika har drabbats av en stroke som gjort henne dement. Det smög sig på men Joel har nu insett att han inte kan ta hand om henne själv och därför sett till att hon fått en plats på Tallbacken äldreboende. Joel, som åkt hem till sin hemstad för första gången sedan han lämnade det för Stockholm, får brottas både med sitt förflutna, sin relation till sin bror som inte alls verkar bry sig om deras mamma och med att hantera sin mammas tillstånd.

Han åker till Tallbacken dagen innan flytten och möblerar med hennes saker så att det ska kännas som hemma, men Monika kan ändå inte förstå varför hon måste flytta och tjatar om att Nils, Joels sedan länge döda pappa, inte kommer att hitta henne om hon flyttar, att han kommer att undra var hon är.

På Tallbacken jobbar Nina som en gång i tiden var Joels bästa vän men som han inte pratat med sedan han flyttade till Stockholm. Meningen var att de skulle flytta dit tillsammans, men saker hände och det blev inte så. Nu tvingas de konfronteras med varandra och med vad som hände den där gången för länge sedan.

Den här boken är inte en "hoppa-högt-av-rädsla-skräckis". Den är på sitt sätt mycket otäckare än så. I det vardagliga smyger det otäcka på. De boende (kunderna som föreståndaren Elisabeth säger) börjar prata om någon som inte syns men som finns där. Lillemor säger att en av hennes änglar äntligen har kommit, Monica tror att det är Nils som har hittat henne (och förstår inte att Joel inte ser henne) och Dagmar blir livrädd när någon står i hennes badrum. Men eftersom personalen inte ser det som gamlingarna ser så tror de såklart att det är demensen som pratar.

Monika, som ändå trivdes rätt bra på Tallbacken när Nils väl hittat dit, börjar förändras. Hon skadar sig själv, får kramper och börjar skrämma såväl andra boenden som personalen. Joel börjar ana att det inte bara är demensen som förändrar henne utan att det är någonting annat som händer, något som han inte kan berätta för någon annan för då skulle de tro att han var galen! Så vänder han sig till sin före detta bästis Nina och det visar sig att hon har samma känsla som honom...

Jag brukar säga att de bästa skräckhistorierna är de som ligger nära verkligheten, som får oss att känna att det här otäcka kanske kan hända. Mats Strandberg skildrar verkligen livet på ett demensboende på ett trovärdigt sätt (utan att ha någon större erfarenhet av dem själv...). Och extra fint tycker jag att det är att få följa Joel när han brottas med sina skuldkänslor kring sin mamma, hur han tänker tillbaka på deras relation, på sin familj och på sin allra mörkaste hemlighet. Hemmet är på sitt sätt lika mycket realism som skräck. Och det otäcka blir just extra mycket otäckt eftersom det rör sig i det ordinära.

Boken ges ut av Norstedts och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Stories from the city, hyllan och och dagarna går


Kommentarer

Linnea sa…
Verkligen inte en "hoppa högt..."-skräckis. Men oj, vad jag tyckte att den var bra! Mest för hur den skildrar äldreboendet. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t