Fortsätt till huvudinnehåll

The Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle

För er som inte vet så köpte jag för ett antal år sedan Wordsworths utgåva av Sir Arthur Conan Doyles samlade verk om Sherlock Holmes och betar av böckerna sakta men säkert. Efter att ha läst de fyra romanerna så har jag nu kommit fram till novellsamlingarna och har läst den första The Adventures of Sherlock Holmes.

Min spontana reaktion under läsningen är att jag föredrar Holmes i novellformatet. Av böckerna så är nog The Hound of the Baskervilles min favorit och den som det varit mest tempo i. Även om jag gillar alla böckerna så har de en tendens att vara ganska omständliga med tidvis ganska omfattande sidospår. I novellerna så blir berättelsen mer koncentrerad och rakt på vilket passar mig bra. På något sätt så känns det som att Conan Doyle blommar ut lite mer när han skriver kortare.

I The Adventures of... får vi träffa Irene Adler för första gången i novellen A Scandal of Bohemia där hon lyckas överlista Holmes - till hans stora förtret. Och som Watson säger:

He used to make merry over the cleverness of women, but I have not heard him do it of late. And when he speaks of Irene Adler, or when he refers to her photograph, it is always under the honourable title of the woman.
Jag ser fram emot att träffa henne längre fram i någon av de kommande novellsamlingarna, för visst får vi göra det? Har ju inte läst dem tidigare utan utgår ifrån att Irene Adler är så närvarande (och frånvarande på samma gång...) i TV-serierna...

Novellsamling innehåller 12 noveller och jag ska inte skriva om alla - det blir för långrandigt. Jag kan dock rekommendera att läsa den - särskilt om du inte läst något om Holmes tidigare och vill testa på. Något kort två mina favoriter:

A Case of Identity:
En ung kvinna söker upp Holmes för att be om hjälp. Scenariot är att hon bor med sin mamma och styvpappa som håller henne hårt. De vill inte att hon har något socialt liv för om hon gifter sig så förlorar de en inkomst, nämligen hennes del av arvet efter hennes far. Vid ett tillfälle, när styvpappan är bortrest i affärer, så tillåter hennes mamma henne gå på en tillställning och där möter hon en man. De förlovar sig strax efter, men nu är han spårlöst försvunnen och hon oroar sig över vad som kan ha hänt honom. Holmes tar sig an fallet och lösningen på mysteriet är förvånande, djävulskt som Holmes själv uttrycker det.

The Speckled Band:
Även här söks Holmes upp av en ung kvinna som är hårt hållen av sin styvfar. Hennes syster dog för några år sedan under mystiska omständigheter. Kvinnan är övertygad om att hon blev mördad, men det finns inga bevis och det är svårt att förklara hur det skulle ha gått till. Hon har nu förlovat sig och är rädd att drabbas av samma öde som sin syster. Holmes och Watson tar naturligtvis fallet.

Boken ges ut av en mängd olika förlag och har du möjlighet så rekommenderar jag att läsa den på originalspråket

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t